[و هفت آدم ] که ایشان از فرزندانِ [این] آدم نیستند ؛ خلق کرد ایشان را از «ادیم ارض» یعنی از روی زمین ؛ پس ساکن گردانید ایشان را در زمین ، یکی بعد از دیگری با عالَم خود ؛ پس خلق کرد پدر این بشر را ، و خلق کرد ذریّت او را از او ؛ نَه وَاللهِ خالی نبوده است بهشت از ارواح مؤمنان از روزی که بهشت را خلق کرده ؛ و خالی نبوده است جهنّم از ارواح کافران از روزی که جهنّم را خلق کرده است ؛ شاید گمان کنید که چون روز قیامت شود ، حق تعالی بدن های اهل بهشت را با ارواح ایشان به سوی بهشت فرستد ، و بدن های اهل جهنّم را با ارواح ایشان در جهنّم ساکن گرداند ، خدا را کسی عبادت نخواهد کرد در بلاد او ، وخلقی نخواهد آفرید که او را عبادت کنند و اعتقاد به یگانگی او بکنند، و تعظیم او بنمایند !! چنین نیست ؛ بلکه [خداوند] خلق دیگر می آفریند که او را به یگانگی عبادت کنند ، و زمین دیگر خواهد آفرید که ایشان را بردارد ، و آسمان دیگر خواهد آفرید که بر ایشان سایه بیفکند. : روزی که بَدَل شود زمین به غیر زمین ، و بَدَل شوند آسمانها .[یومَ تُبدّلُ الأرضُ غیرَ الأرض والسّمواتُ ... »سوره ی ابراهیم(14)/ آیه ی 48 و فرموده است : آیا مانده شدیم و به تنگ آمدیم از خلق اوّل ؟! بلکه ایشان در شبهه اند ، و شکّ دارند در خلق تازه. [ أ فَعَیینا بالخلق الأوّل بَل هُم فی لَبس من خَلق جدید »سوره ی ق (50 )/ آیه ی 15 ] . . ، و ساکن می گرداند اهل بهشت را در بهشت ، و اهل جهنّم را در جهنّم ، تازه می کند عالَمی را به غیر از این عالَم ، و خلق تازه ایجاد می کند از غیر نَر و ماده ، که او را به یگانگی بپرستند ؛ و از برای ایشان خلق می کند زمین را به غیر این زمین ، که ایشان بر روی آن باشند ، و آسمانی به غیر این آسمان ، که بر بالای سر ایشان باشد ] مراد ، این خلقی است که بعد از قیامت خواهد شد = « ] .=«
[ شیخ صدوق (رضوانُ الله علیه)در [کتاب] « خصال »به سند معتبر از آن حضرت روایت کرده است که در تفسیر آیه ی دوّم فرمود که :
و ایضاً
چون حق تعالی فانی می گرداند این خلق را ، و این عالم را شاید گمان کنی که خدا همین یک عالَم را آفریده است ، و خلقی به غیر شما نیافریده است [ و اخبار بسیار وارد شده است که [ آیا نشنیده ای که خدا فرموده است به تحقیق که خدا خلق کرده است در زمین از روزی که زمین را خلق کرده است، هفت عالم
نظرات شما عزیزان: